Menu

Dysk sensoryczny – domowy trening równowagi.

Dysk sensoryczny jest to przyrząd do ćwiczeń terapeutycznych, nazywany również togu. Charakteryzuje się płaskim kształtem, oraz jedną stroną pokrytą niewielkimi wypustkami. Dysk jest wypełniony powietrzem, co pogłębia wrażenie powierzchni niestabilnej. Używa się go między innymi w ćwiczeniach rehabilitacyjnych, czy też sportowych (ze względu na to iż ćwiczenia takie poprawiają również wyniki w sporcie).

Jakie zalety ma korzystanie z dysku sensorycznego?

Dysk sensoryczny wpływa na poprawę czucia głębokiego, pomaga polepszyć świadomość swojego ciała, a także poprawia pracę proprioreceptorów – które dają nam informację o ustawieniu naszego ciała względem siebie. Proprioreceptory są odpowiedzialne za codzienne czynności, których często nie rejestruje nasza świadomość, takie jak: mycie zębów, wchodzenie i schodzenie ze schodów, czy też odpalanie samochodu. Te czynności są już w pełni zaumatyzowane przez nasze ciało na skutek synchronizacji znajdującego się w naszym ciele mechanizmu kontroli napięcia.

Dysk sensoryczny możemy używać przy korekcji wad postawy, wzmacnianiu czy też kształtowaniu prawidłowych nawyków przyjmowania odpowiedniej pozycji, stymuluje mięśnie grzbietu i brzucha czym je wzmacnia, oraz stymuluje ruchy krążków międzykręgowych.

Jak korzystać z dysku sensorycznego?

Togu najlepiej wykorzystywać gdy prowadzimy siedzący tryb życia, lub spędzamy wiele godzin w pozycji siedzącej np. w pracy. Przyrząd ten działa świetnie stosowany zapobiegawczo, ale również objawowo – np. gdy bolą Cię plecy, lub gdy po prostu chcemy poprawić swoją koordynacje, równowagę, korygować postawę, oraz uzupełnić swój trening.

Ćwiczyć z dyskiem sensorycznym można na wiele sposobów. Najbardziej popularnymi ćwiczeniami są przysiady, robiąc przysiady na dysku aktywujemy przede wszystkim mięśnie poprzeczne brzucha, przeponę oraz mięśnie dna miednicy.
Kolejnym prostym ale wymagającym ćwiczeniem jest stanie na jednej nodze na dysku sensorycznym. W wersji łatwiejszej stojąc jedną nogą na środku dysku, drugą lekko unosimy a ręce wędrują w bok, tak aby pomóc nam utrzymywać równowagę, wersja trudniejsza tego ćwiczenia zakłada ręce skrzyżowane na klatce piersiowej. Ćwiczenie to możemy również dodatkowo utrudnić dodając dowolne dodatkowe elementy utrudniające utrzymanie równowagi takie jak: prostowanie i zginanie podniesionej nogi, albo powolne krążenia rąk. Możemy również urozmaicić popularne ćwiczenie plank – czyli podpór przodem o dysk sensoryczny.

Oczywiście zaproponowane tu ćwiczenia to nie wszystko co z dyskiem można zrobić, wystarczy pomyśleć i znajdziemy jeszcze mnóstwo możliwości rozwinięcia zwykłych ćwiczeń o ćwiczenia z dyskiem i zaangażowanie dodatkowe mięśni głębokich naszego ciała, które mają wpływ na poprawę wyników we wszystkich dyscyplinach sportowych.