Menu

Rozgrzewka – najważniejsza część naszego treningu.

W obecnych czasach sport odgrywa niezwykle ważną role w naszym życiu. Staramy się dbać o zdrowie i sylwetkę. Jednak w naszych treningach często pomijamy rozgrzewkę lub nie wykonujemy jej prawidłowo i tak długo jak powinniśmy. Nie chce nam się, nie starcza nam czasu, chcemy dłużej wykonywać jakieś konkretne ćwiczenia. Niestety jest to duży błąd, gdyż rozgrzewka powinna być najważniejszym i nieodłącznym elementem treningu – to właśnie ona przygotowuje nasze ciało do dalszej pracy.

Dlaczego rozgrzewka jest tak ważna?

Najważniejszym i podstawowym argumentem za wykonywaniem rozgrzewki jest to, że zwiększa ona nasze bezpieczeństwo podczas treningu ponieważ przygotowuje nasze ciało i fizycznie i psychicznie do tego że zaraz będzie musiało dać z siebie wszystko podczas wykonywanej aktywności, w pewnym sensie rozgrzewka „budzi” nasz organizm do pracy poprzez zwiększenie temperatury ciała, ukrwienia mięśni, rozgrzania stawów, zwiększamy wtedy również elastyczność mięśni i wiązadeł. Rozgrzewka chroni nas więc przed ewentualnymi kontuzjami.

Jeżeli zależy nam na dobrych wynikach w sporcie, który uprawiamy - rozgrzewka jest jednym z tych elementów, które zwiększają efektywność naszych treningów i poprawiają nasze późniejsze wyniki. Organizm zerwany ze spoczynku i zmuszony do pracy nie będzie przygotowany do wykonywania naszych poleceń tak dobrze jak ten już przygotowany do pracy poprzez wcześniejszą rozgrzewkę.

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Standardowa rozgrzewka przed treningiem powinna być dostosowana do naszej późniejszej aktywności – na inne elementy nałożymy nacisk przed zajęciami tanecznymi, a na inne przed treningiem na siłowni.
Dobrze gdy nasza rozgrzewka zaczyna się od zajęć cardio – skakanie, bieganie, rowerek, step (wystarczy już około 5 minut aby podnieść temperaturę ciała). Następnie rozgrzewamy wszystkie stawy (nie pomijamy niczego, nawet jeśli nasz trening nie będzie angażował części ciała). Dobrą metodą jest rozgrzewanie stawów idąc od dołu lub od góry ciała – tak aby o niczym nie zapomnieć. Na koniec rozgrzewki powinniśmy skupić się na partiach, które będą tego dnia trenowane.
Cała rozgrzewka powinna trwać minimum 10-15 minut, oczywiście wiele zależy od naszego organizmu i tempa ćwiczeń. Pamiętajmy też aby dbać o odpowiednią postawę podczas rozgrzewki - dzięki czemu będzie ona efektywniejsza. A my będziemy mieli większą satysfakcję widząc jak nasze wyniki w sporcie stają się coraz lepsze.