Menu

Czym jest rozstęp mięśni brzucha?

Najczęściej z tym problemem mają do czynienia kobiety po ciąży i porodzie. Skutkuje to trudnością z powrotem do formy i sylwetki z przed ciąży, nawet jeśli uda nam się zrzucić zbędne kilogramy i osiągnąć wagę z przed ciąży, a każda z nas chciałaby aby poród nie wpłynął zasadniczo na jej urodę i figurę.


Czym więc jest rozstęp mięśni brzucha?

Rozstęp mięśni brzucha polega na rozsunięciu się mięśni prostych brzucha prawego płata od lewego. Dotyczy przede wszystkim kobiet w ciąży i pojawia się w drugim lub trzecim trymestrze. Podczas ciąży rosnąca macica rozciąga ściany brzucha, i oddala od siebie mięśnie proste brzucha.

Prawdopodobieństwo rozstępu mięśni brzucha zwiększa się wraz z takimi czynnikami jak duża ilość wód płodowych, ciąża mnoga, otyłość, nadmierny przyrost masy ciała podczas ciąży, duży płód, oraz słaby gorset mięśniowy.

Natomiast prawdopodobieństwo to zmniejsza aktywność fizyczna kobiet przed ciążą i w jej trakcie.

Rozejście się mięśni brzucha nie jest zagrażające życiu ani niebezpieczne, ale wpływa na stabilność miednicy oraz kręgosłupa, co może wiązać się z bólami, nietrzymaniem moczu czy też przepukliną pępkową.

Jak rozpoznać rozstęp mięśni brzucha?

Jeśli zastanawiasz się czy problem ten może dotyczyć ciebie wystarczy wykonać pewne proste doświadczenie aby się przekonać. Połóż się na przykład na podłodze na plecach z ugiętymi nogami w kolanach, dłoń ustaw na środku brzucha i unieś górną część pleców (głowę i barki), jeżeli zauważysz, że w Twoim brzuchu pojawia się wgłębienie w które można włożyć palce najprawdopodobniej masz do czynienia z rozstępem mięśni prostych brzucha. Sytuację taką powinno się zgłosić jak najszybciej ze swoim lekarzem, który potwierdzi taką wstępną diagnozę.

U kobiet które ćwiczyły przed ciążą powstała szczelina zamknie się najprawdopodobniej samoistnie, żeby przyśpieszyć ten proces można wykonywać specjalne, odpowiednie do naszego stanu ćwiczenia w czasie ciąży i po porodzie.

Nie wykonuj jednak standardowych brzuszków, ponieważ ćwiczenie to może się przyczynić do powiększenia rozstępu między mięśniami.

Jakie ćwiczenia wykonywać?

Ćwiczenia które powinniśmy wykonywać to przede wszystkim ćwiczenia mięśni dna miednicy, ćwiczenia na piłce (unoszenie i opuszczanie nóg, skręty bioder), mostek izometryczny czyli tak zwany plank – ćwiczenie to świetnie wpływa na mięśnie głębokie w naszym ciele.

Najlepszym jednak sposobem aby zminimalizować prawdopodobieństwo rozstępu mięśni jest aktywność fizyczna zarówno przed ciążą jak i w trakcie oraz po porodzie.